19 юли, 2007

Българският пазар в доклада GRDI 2007

(Поради някакви проблеми с традиционния шрифт за този шаблон на блога - Georgia - се налага да премина към Verdana. Има някакво несъответствие в html кода, което някой ден може би ще успея да оправя и тогава всичко ще си дойде на мястото, но засега продължавам така...)

След доста продължителното ми отсъствие, белязано от безсънни нощи и рождени дни, дойде моментът да представя доклада на американската компания "AT Kearney" - "Global Retail Development Index 2007". Но преди това - малко предистория...

От няколко години хората от "AT Kearney" публикуват (с цел зарибяване на клиенти, естествено) такива доклади, в които оценяват степента на атрактивност на т. нар. "emerging markets" или на български с по-грубоватото "развиващи се" или "нови" пазари. България от 4 години неизменно е в челната двайсетка (с едно изключение, де), което показва, че макар и далеч от тук все пак на нашия скромен пазар му вещаят стабилно развитие поне в краткосрочен период. Така две поредни години (2004 и 2005) местният пазар заемаше фаталното, но и доста престижно 13 място по атрактивност за инвестиции идващи от сектора на търговията на дребно в световен мащаб. По онова време доста от чуждестранните вериги магазини вече бяха пуснали корени тук, други откриваха магазини и започнаха да предлагат на потребителя нови и непознати дотогава начини на пазаруване, разбира се, първоначално недостъпни за мнозина. Може би това е повлияло до голяма степен на високата позиция в "класирането" на България. Миналата година пък страната ни се "свлече" на 23-то място, тъй като консултантите решиха, че пазарът тук е започнал да се пренасища. За причините - в някой от следващите постинги.

Няма да се спирам подробно на описаното в доклада "GRDI 2007", него можете да си го прочетете и сами, като го изтеглите от тук или пък от страницата на самата компания - напълно безплатно е, както вече споменах. Тук ще разкажа само онова, което касае родния ни пазар, защото все пак нали това е идеята на блога. През 2007 година България си възвръща позагубените позиции в тази класация, като окупира 12-то място в света с общ GRDI score от 62 пункта (от възможни 100). Въпросният GRDI score е базиран на 4 големи променливи, като всяка от тях от своя страна е разделена на съставящи я променливи:

Бизнес риск и риск в самата държава (Business Country Risk) - 25%;

Атрактивност на пазара (Market Attractiveness) - 25%;

Насищане на пазара (Market Saturation) - 30% (все пак основните ползватели на доклада са веригите магазини, а те смятат нивото на конкуренцията за доста важно, нали така);

Време за реакция (Time Pressure) - 20%;

Тук няма да споря за това дали докладът е наистина адекватен на ситуацията на търговията на дребно на глобално равнище или е пълна боза - разбира се, че ще се намерят достатъчно доводи и за двете твърдения. Така или иначе от AT Kearney са се сетили, при това много хитро, трябва да им признаем, че редица макроикономически показатели могат да се навържат и да се получи кратко докладче (24 страници за целия свят), което обаче да им донесе (вероятно) луди пари. Пък и от гледна точка на имиджа си е направо удар в десятката...

Прекалено много с отплеснах - та България е на 12-то място в света по въпросния GRDI score. Най-много (съвсем логично) имат "трите звяра" - Индия, Русия и Китай. Не само защото имат меганаселение, а и защото търговските вериги са в луда надпревара коя да открие повече магазини. Но "хубавото" при нас (поне, за да можем да се хвалим) е, че страната е оценена по-високо от съседна Турция, че и от Словения и Хърватска дори (което пак е нормално, тъй като в последните две пазарът вече е достатъчно наситен).

България само за 4 години преминава от растящ (peaking) към наситен пазар (declining). С прости думи това означава, че доста бързо на свития ни пазар са се настанили основните играчи, отворили са своите магазини и сега подготвят народонаселението за въвеждането (то започна миналата година) на новите формати - дискаунтъри и хипермаркети (между другото германската "HIT" малко подрани със стъпването на пазара, но засега удържа напрежението и не дава признаци, че ще се изтегля, въпреки че имаше и такива слухове).

На трета страница в GRDI 2007 има доста интересна табличка, която показва какво се случва на пазарите в различните етапи от тяхното развитие - формулата почти навсякъде е една и съща, дори и в България, но тук нещата се ускориха изведнъж главно заради забавеното навлизане на дискаунтърите. Повод за национална гордост е и забележката на авторите на доклада, че България е била "звездата" в региона, след като само за година си е върнала старите позиции, даже с леко подобрение. Изобщо целият регион - Източна Европа - е определен за един от най-стабилно развиващите се в света по отношение на ритейла. Но това не е нищо ново, за него се говори още от началото на века. Изобщо за бъдещите инвестиции на "Карфур", "Доле" (ХИТ) и "Шварц" (Кауфланд и Лидл) в България се говори с доста оптимизъм, но пък затова като силен играч погрешно се определя и "Мигрос Тюрк" (Рамстор), които вече разпродадоха магазините си и си тръгнаха от тук. Покрай всичко останало не е пропуснато и еврочленството ни заедно с Румъния, като още един положителен фактор за развитие на пазара.

Е, за 24 страници доклад и това не е малко... Следва разказ (както беше уговорено) за веригите, които все още не са открили магазините си тук, но ужасно много искат да го направят час по-скоро - ще започнем с "Плюс" и "Пени Маркет".

Но някой друг път:) Обещавам, че ще е скоро!


Няма коментари: